Dunlop Plectrums de wereldstandaard
Dunlop is de nummer één plectrum fabrikant in de wereld.
Wij vroegen Jim Dunlop hoe hij de nummer één plectrum maker van de wereld is geworden: Wij weten dat plectrums net zo belangrijk zijn dan de pickups van je gitaar of je versterker. We zijn altijd aan het experimenteren met nieuwe formules en vormen, zodat we er zeker van zijn dat de behoefte van elke speler beantwoord wordt.
Wat is je missie als een plectrum maker?
Ik denk aan het maken van Dunlop plectrums >> als zijnde net als een schilder aan het maken van zijn kwasten,mijn taak is om mensen de mogelijkheid om verschillende texturen en verschillende dynamieken te creëren, om een canvas met toon te creëren.
Ik probeer altijd te werken met verschillende materialen en vormen, om nuances die misschien een beginners gitarist niet zal merken uit te brengen, maar dat spelers als John Petrucci >> of Eddie Van Halen >> of Carlos Santana >>, die echt begrijpen dat een goede plectrum wel degelijk verschil en nuances in hun toon kan brengen en zij willen een handelsmerk om aan hun toon te bouwen. De keuze is zo belangrijk; het is het eerste punt van contact met je gitaarsnaren.
Tortex is misschien wel het meest populaire materiaal, wat maakt het uniek?
De Tortex plectrums >> zijn uniek door het proces van speciale polijsten die wij gedaan hebben. Het is een gepatenteerd proces dat we hebben gedaan voor enige tijd en wij merken dat spelers deze plectrum echt waarderen, dus we zijn dit blijven doen en met sucess!
Nogmaals, de keuze van een plectrum zegt alles over jouw flexibiliteit, sound en natuurlijk de vorm. Ik heb iemand horen praten die overgeschakeld is naar een Jazz III nylon plectrum >> en ze komen niet meer terug naar hun oude plectrum vanwege het kleine formaat,de grip, en de dikte het is een 1,8 mm plectrum en geeft je gitaarspel een nog uitgesprokener stijl om te spelen en het te ontwikkelen.
De Tortex III lijkt de Tortex en Jazz III werelden bij elkaar te brengen, toch?
Absoluut, de Tortex III plectrum >> is als een huwelijk tussen een Jazz III tip en een Standard Tortex vorm. Het heeft een scherpere tip dan een gewone Tortex, en een iets bredere belangrijke bredere grip van het oppervlak. Het is een snelle, veelzijdige plectrum en het stelt de speler in staat om nog mondiger te zijn.
Ook, als je kijkt naar onze Nylon Max Grip plectrums >>, zul je zien dat de T-III bijna dezelfde tip heeft, maar de Max Grip is wat meer afgerond en ik heb dat gedaan omdat ik wilde dat nog steeds gitaristen in staat zijn om te tokkelen met hun plectrum in de hand, ook de scherpere punt geeft een betere articulatie voor sommige spelers.
Welke materialen gebruiken jullie nu vergeleken met andere jaren?
We zijn begonnen met celluloid, dat was wat vrijwel iedereen aan het doen was terug in de jaren '60 en '70, en in 75 zijn we echt gaan werken met onze nylon plectrums. De jaren'70 was echt het tijdperk van polyesters en nylons! Nylon is gewoon echt duurzaam, en het heeft nog steeds een mooie gedempte toon dus deze plectrum bootst celluloid een beetje, maar het heeft ook meer flexibiliteit, en je hebt er een geweldige grip op. Dat is wat echt belangrijk was dat de plectrum niet meer uit je handen kon schieten ook al waren je handen bezweet.
Al die jaren was nylon onze meest populaire materiaal in de VS, en dat veranderde niet tot ongeveer 12 jaar geleden, toen Tortex het eindelijk echt overnam. Die verandering begon in de vroege jaren '90, met alle grunge jongens, als Jerry Cantrell en Stone Gossard al deze grootheden gebruikte de Tortex plectrums en in feite een groot deel van de jaren '80 waren er de metal jongens en die gebruikten ook de Tortex plectrums.
Ultex wordt steeds meer en meer populair deze dagen, hoe is deze plectrum anders dan je andere materialen?
Ultex >> is een ultiem luchtvaart-grade plastic dat is super duurzaam. Deze moeten we verwarmen tot een hoge temperatuur en dan vormen wij het. Het is ook super stabiel-je zou ze in kunnen slikken en dan zou je daar geen last van hebben want deze komt er weer in zijn geheel uit, maar ik zou het niet aanraden om dit te proberen!
Voor degenen die er niet bekend mee zijn, wat is er nu precies betrokken bij plectrums maken in een notendop
Het belangrijkste is het fundamentele proces van plectrums maken ofwel een drie-fase of een vijf-traps proces om een plectrum te maken met de juiste tip. Het is ontzettend belangrijk dat de tip en de grip van een plectrum perfect moet zijn, hier staat of valt het mee éénmaal een ontwerp en een prototype dan komt het ermee spelen erop aan, hoe is de klank, hou voelt de plectrum etc
Dus wat maakt Dunlop pakt verschillend van andere picks?
Wij zijn anders door het ontwerp. Het is onze aandacht voor detail, het is onze aandacht voor het maken van mallen, het is onze kennis van de fysica, en wat er werkelijk gebeurt als een plectrum de snaar raakt. Het komt neer op de dichtheid en de flexibiliteit en vorm. Ik wijd mijn hele leven al aan plectrums en zal daar altijd mee door gaan om de muzikant te bedienen.
Bron: jimdunlop.com